De deelsessies (onder voorbehoud van wijzigingen)
We bieden in twee rondes (ochtend en middag) 16 deelsessies aan. Kom je naar het congres, dan ontvang je enkele weken voor aanvang een mail met de mogelijkheid om je voor 2 deelsessies in te schrijven. De informatie over de deelsessies vullen we de komende tijd nog verder aan.
RONDE 1: 11.45-12.50 uur
1. Circulair OV van start
De samenwerkingsafspraken om tot een circulair OV-systeem te komen zijn getekend. De ondertekening van de samenwerkingsafspraken markeert de start van een langjarig traject waarin uiteindelijk in 2050 de gehele OV-sector circulair moet zijn. In deze sessie presenteren we de belangrijkste afspraken, de nulmeting van het materiaalgebruik in de OV-sector en presenteren we een concreet voorbeeld van circulair werken door een vervoerbedrijf.
2. Bestuurlijk akkoord Netcongestie en OV
In deze deelsessie wordt dieper ingegaan op het bestuurlijk akkoord Netcongestie en OV. Zowel de energiesector als de OV-sector staan voor een gedeelde opgave. Op initiatief van de ministeries van IenW en Klimaat en Groene groei hebben partijen in het openbaar vervoer en de netbeheerders daarom de handen ineen geslagen en een bestuurlijk akkoord Netcongestie en OV gesloten. Doel van het bestuurlijk akkoord Netcongestie en OV is de continuïteit en de duurzame groei van het openbaar vervoer mogelijk te maken en bij te dragen aan de landelijke energietransitie door het beperken van de netcongestie.
3. Het internationaal spoor en de toekomst
Internationale treinverbindingen bestaan al sinds vele jaren, maar gaan gepaard met de nodige complexiteit. In deze sessie nemen we je mee in verschillende facetten van internationale treinverbindingen en delen we de opgedane inzichten.
4. Klantbeleving en de trends in mobiliteit
Jaarlijks brengt de OV-Klantenbarometer de klantbeleving in het openbaar vervoer in kaart. Zo hebben wij een goed beeld over de mening van de reiziger in alle Nederlandse ov-concessies. Daarnaast vindt ook jaarlijks het Landelijk Reizigersonderzoek plaats. Dit onderzoek brengt trends in kaart in de mobiliteit van de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder. Daarbij is er aandacht voor verschillende reismotieven, maar met name het woon-werk verkeer in de periode 2019-2024. Het onderzoek maakt daarbij onderscheid naar de modaliteiten auto, openbaar vervoer en fiets. In deze deelsessie gaat Ipsos I&O in op deze twee onderzoeken en de relaties onderling.
5. Hoe Brede Welvaart zorgt voor een andere blik op de kosten van openbaar vervoer
Openbaar Vervoer wordt vaak geframed als een kostenpost waarop bezuinigd moet worden, terwijl we niemand horen over het exploitatietekort van de wegen in ons land. Toch zijn het allebei delen van het transportsysteem waar de overheid voor aan de lat staat. In deze sessie proberen wij vanuit ‘brede welvaart’ te beredeneren hoe je ov óók zou kunnen neerzetten in mobiliteitsbeleid.
6. Van data naar informatie
Hoe kom je van de data in het MIPOV (model informatieprofiel openbaar vervoer) naar een Staat van het ov? En wat heeft een onderzoek onder reizigers en het gebruik van het ov daar mee te maken? Dat hoor je in deze deelsessie.
7. Minder hinder voor reizigers, zo kan het!
Ontdek nieuwe, creatieve oplossingen om reizigershinder bij OV-werkzaamheden te verminderen. De komende jaren zullen reizigers te maken krijgen met meer én langdurige werkzaamheden aan het spoor. Out-of-the-box oplossingen zoals snellere busroutes die de reiziger positief verrassen worden gewaardeerd. Dat blijkt uit onderzoek van Rover. In deze interactieve workshop hoor je eerst de conclusies van het onderzoek. De focus ligt op aan de slag gaan: Samen verrassende en effectieve oplossingen te bedenken om de nieuwe oplossingen te bedenken die reizigers aan hinder minder helpen.
8. Sociale veiligheid of Trans-Europese Transportnetwerken
De definitieve keuze en de inhoud voor deze deelsessie volgt spoedig.
Ronde 2: 13.50-14.55 uur
9. Van standaard naar betere reisinformatie: de kracht van samenwerking en open data
Tijdens deze sessie willen we het belang van (open) data-standaarden laten zien om de samenwerking tussen een groot aantal partijen te organiseren en voor betere reisinformatie te zorgen. Dit doen we op basis van twee concrete praktijksituaties, het ontsluiten van actuele lift-statussen (zodat reizigers die afhankelijk zijn van het gebruik van stationsliften zich goed kunnen voorbereiden op hun reis) en het zichtbaar maken van flexvervoer in de reisinformatie (flexvervoer is nu helemaal niet of slecht vindbaar in algemene reisinfo-apps).
10. Publieke mobiliteit
Publieke mobiliteit belooft inwoners om zonder drempels hun bestemming te bereiken en volwaardig deel te nemen aan de samenleving. Dit vraagt om een beter afgestemd en toekomstbestendig mobiliteitssysteem, waarin openbaar vervoer, doelgroepenvervoer en andere mobiliteitsvormen samenkomen. Dit is niet alleen een kans, maar ook een noodzaak door personeelstekorten, stijgende kosten en demografische veranderingen. In deze deelsessie lichten Valentin Schedereit en Damiaan Goetstouwers van Berenschot de uitkomsten van de interdepartementale verkenning toe en bespreken we de vervolgstappen naar een geïntegreerde publieke mobiliteit.
11. Imagoprogramma OV
Het imago van het OV is slechter dan de werkelijkheid rechtvaardigt. Daar hebben we als OV-sector in diverse opzichten last van. Daarom zijn we in 2024 gestart met het Imagoprogramma OV, samen met OVA’s, vervoerders en IenW. Het doel van dit programma is om het imago van het OV significant te verbeteren. Hiermee bereiken we meer reizigers, meer werknemers en krijgen we makkelijker begrip en maatschappelijk en politiek-bestuurlijk draagvlak voor investeringen in het OV. Op een interactieve manier gaan we graag met jullie in gesprek, Er zijn veel maatschappelijke uitdagingen waar juist het OV grote toegevoegde waarde heeft. Hoe krijgen we het OV weer in een positiever daglicht?
12. Een toegankelijke reis: innovaties en praktische hulpmiddelen
In deze sessie krijg je in een plenaire presentatie een overzicht van de ontwikkeling van de toegankelijkheid van het OV in de afgelopen decennia en naar de toekomst toe (met name gericht op diegenen met een visuele beperking). Daarnaast krijg je de gelegenheid om kennis te maken met een aantal partijen/leveranciers op een kennismarkt. Zij tonen hun nieuwste producten en tools die te gebruiken zijn door iemand met een visuele, cognitieve of spraakbeperking. Deze tools zorgen voor verlaging van drempels om het OV te gebruiken.
13. Eenvoudige adviezen voor aspirant-reizigers
Veel -nog niet- gebruikers ervaren het openbaar vervoer als complex. En daarom zien ze af van gebruik. Dat kan beter! Er lopen allerlei acties om (psychologische) drempels weg te nemen. Eén van de acties belichten we in deze deelsessie: vrijwilligers die mondeling en laagdrempelig uitleg geven over hoe het OV werkt. De regionale verschillen zijn groot. Hoe pakken de regio's dit aan? Wat is de doelgroep en hoe bereik je die? Wat vind jij: welke variant werkt goed, wat kan (nog) beter?
14. Wat rijdt vaker dan een tienminutentrein? Een robuuste basis voor de doorontwikkeling van het spoor in Nederland
Het landelijk spoornetwerk is één samenhangend geheel. Op de drukste verbindingen rijden nu al iedere 10 minuten treinen. Vanuit het gezamenlijke programma Toekomstbeeld Openbaar Vervoer is onderzocht hoe dit netwerk in de toekomst aan de vervoervraag kan blijven voldoen, zonder dat dit grote aanpassingen van de infrastructuur vraagt. Dit heeft geleid tot het inmiddels bestuurlijk vastgestelde ”fictieve, eenduidige en periodiek te actualiseren doorgroeireferentie netwerkmodel”. Tijdens de sessie geven we een toelichting op de aanleiding, de inhoud en het gebruik van deze doorgroeireferentie.
15. Innovaties in het openbaar vervoer
Voor het programma Toekomstbeeld Openbaar Vervoer wordt een nieuwe opdracht geformuleerd. Belangrijk onderdeel van deze opdracht wordt een cyclische aanpak om innovaties en vernieuwingen die op het openbaar vervoer afkomen in beeld te brengen, kansen te doordenken en aandacht te geven in de beleidsvorming. Karin Hoekstra van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat licht deze aanpak toe. In de sessie worden ook twee voorbeelden van innovatietrajecten gepresenteerd, één voor het hoofdrailnet en één voor het regionaal openbaar vervoer.
16. OV-producten: overzichtelijk en betaalbaar
Deze sessie behandelt twee onderdelen die bijdragen aan het wegnemen van drempels voor het gebruik van openbaar vervoer. Eerst bespreken we hoe het Tarievenhuis Oost, een samenwerking tussen Gelderland, Overijssel, Flevoland en vervoerders, zorgt voor een eenvoudiger reisaanbod en wat dit betekent voor reizigers in verschillende concessiegebieden. Daarna behandelt Mobycon de invloed van ov-tarieven op mensen met een smalle beurs, met aandacht voor financiële belemmeringen, de impact op deze doelgroep, en kansen voor specifieke ov-producten, ondersteund door praktijkervaringen.
KENNISSESSIES
Dag van het OV 2025
Dag van het OV 2025a.dentoom@dova.nu
Dag van het OV 2025a.dentoom@dova.nuhttps://www.dagvanhetov.nl
2025-06-16
2025-06-16
OfflineEventAttendanceMode
EventScheduled
Dag van het OV 2025Dag van het OV 20250.00EUROnlineOnly2019-01-01T00:00:00Z
Nog niet bekendNog niet bekendeenvoudig evenementen organiseren
aanmelder.nl is de software partner voor evenementen.
Klik hier om de software te ontdekken.